پرواز همای آلبوم جدیدی را منتشر میکند
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۰۴۸۸۰۵
پرواز همای در رابطه با آلبوم جدید خود گفت: این آلبوم به زودی با آهنگسازی حسین پرنیا منتشر میشود که یک قطعه آن شعری از ناصرالدین شاه قاجار وجود دارد.
به گزارش ایمنا، این خواننده در نشستی مجازی که در صفحه اینستاگرامی «هزار صدا» برگزار شد در رابطه با آلبوم جدید خود، اظهار کرد: آلبوم من با آهنگسازی حسین پرنیا که بهزودی منتشر خواهد شد، شامل ملودیها و تنظیمهای بسیار خوب است و حتی در این آلبوم آوازهایی به شیوه اساتید قدیمی در ردیفهای همایون و شور خواندهام که اصالت خود را در موسیقی ایرانی حفظ کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: من کمی پر جرئتتر از دیگران هستم و خود را در محدودیت قرار نمیدهم که فقط آثار سبک خودم را بخوانم. با آثار و اشعار خودم به شهرت رسیدهام، اما لازم است که گاهی یکنواختی از بین برود. اکنون در جایگاهی قرار گرفتهام که حتی اگر آهنگسازی کاری را برای من میسازد، یا کاری را به من پیشنهاد میکند، آن کار را مخصوص صدای من ساخته است.
همای خاطرنشان کرد: یکی از نکتههای جالب همکاریام با آقای حسین پرنیا همین نکته است که ایشان تمام آهنگها را برای صدای من ساخته و حتی شعرها را با توجه به سبک و سیاق من انتخاب کرده است. اصولاً اگر فردی آهنگی برای من بسازد که باب میل من نباشد در کار او دخالت خواهم کرد، اما حسین پرنیا آنقدر کارها را خوب و متناسب با صدای من ساخته است که هیچ دخالتی نداشتم. شعرها در این آلبوم کاملاً بهجا انتخاب شده و حتی شعری از ناصرالدین شاه قاجار در این آلبوم وجود دارد که آهنگ خوبی بر روی آن گذاشته شده است.
این خواننده تصریح کرد: همیشه خواستهام که جدا از سبک ویژه خودم -استایل موسیقی سنتی ایرانی که دیگر خیلی از افراد در آن حیطه کار نمیکنند- فعالیت کنم. خیلی از افرادی که شهرت دارند و این فرصت را دارند که به موسیقی ایرانی بپردازند، به دنبال کارهای مدرن و نو هستند. افرادی که در فضای موسیقی ایرانی هستند و بیشتر از موسیقی ارکسترال استفاده میکنند نیز خیلی آثارشان شنیده نمیشود. ما که مخاطب داریم نباید فراموش کنیم که کار اصلی ما موسیقی ایرانی است و استایل کارهایی مانند آثار پرویز مشکاتیان، لطفی و پایهور نباید از بین برود و وظیفه داریم که در کنار کارهای دیگر، آن سبک از کارها را هم به صورت بهروز انجام دهیم.
وی با بیان اینکه «آثار زیادی تولید میکند، اما در منتشر کردن آنها کمی احتیاط به خرج میدهد»، عنوان کرد: به نظر من آهستهآهسته کار کردن، اما کار خوب منتشر کردن بهتر از این است که خواننده کارهای زیادی منتشر کند و مخاطبان خود را خسته کند. من کمی برای انتشار آلبومهایم احتیاط میکنم و سعی میکنم که با پخش آثار زیاد تکرار به وجود نیاورم.
همای در خصوص همکاری خود با آرش و مسیح در آهنگ «بوی شمال»، اظهار کرد: آرش و مسیح خدمت بزرگی به موسیقی کردند و حداقل با این کار، موسیقی متفاوتی بر سر سفره شنیداری مخاطبان خود گذاشتند و آنها را با این نوع موسیقی آشنا کردند. در آینده هم اگر اثری در همان کیفیت باشد و در همان حد اثرگذاری داشته باشد، حتماً تکرار خواهم کرد و همکاری خواهم داشت. خیلی از افراد در روز انتشار آهنگ انتقاد میکردند که چرا من این کار را انجام دادهام، اما اکنون میبینیم که یکی از پرمخاطبترین آهنگهایی که در چندین سال اخیر منتشر شده آهنگ «بوی شمال» است. این کار خیلی بازتاب خوبی داشت و بسیاری از مخاطبان موسیقی پاپ به وسیله این کار به سمت موسیقی سنتی و محلی هم کشیده شدند.
این خواننده در رابطه با اینکه «چرا موزیک ویدئو برای آثار خود تولید نمیکند»، گفت: خیلی اهل تولید موزیک ویدئو نیستم و به سبک موسیقی من نیز موزیک ویدئو نمیخورد و برای موسیقی پاپ است که باید موزیک ویدئو تولید شود. من ترجیح میدهم که روی موسیقیام فیلم کوتاه نوشته شود، اما با اینکه موزیک ویدئو برای آثارم ساخته شود موافق نیستم. در آن کار مشترک با مسیح و آرش نیز ناگزیر بودم که در کنار آنها حضور داشته باشم.
میخواهم از شعر محاوره در موسیقی سنتی استفاده کنموی با اشاره به اینکه «میخواهد از شعر محاوره در تولید موسیقی سنتی و ایرانی استفاده کند»، عنوان کرد: به تازگی با خودم درگیر هستم که آیا شعر محاوره را در موسیقی ایرانی بیاورم و بخوانم یا نه. این کار باید خیلی با احتیاط انجام شود که خواننده را زیر سوال نبرد. آثاری که با ملودی محلی و بر روی شعر محاوره خوانده میشود، برای مخاطب قابل حل است، اما اینکه بر روی موسیقی ایرانی اینکار را انجام دهیم ممکن است با انتقاد روبهرو شود. تیر انتقادها همیشه به سمت ما است و اگر این کار را انجام دهیم ممکن است نسبت به ما این نقد را بکنند که ما از موسیقی ایرانی خارج شدهایم.
همای افزود: همایون شجریان نیز اکنون کارهایی ساخته است که با اشعار محاوره و در فضای موسیقی ایرانی است، اما خیلی از افرادی که انتظار از آنها نمیرفت از همایون انتقاد کردند که او موسیقی پاپ اجرا میکند. در صورتی که من اعتقاد دارم که اینطور نیست و تلاش بر این میشود که ادبیات محاوره امروزی را در قالب موسیقی ایرانی و سنتی بیاورند.
این خواننده در رابطه با اینکه «آیا کلاس آموزش خوانندگی برگزار خواهد کرد یا خیر»، گفت: اکنون وقت اینکه آموزش بدهم را ندارم. به نظرم آموزشدادن رسالت و مسئولیت میآورد و نمیتوان به فردی برای یک دفعه چیزی یاد بدهید و بعد دیگر وقت نداشته باشید که آن را ادامه بدهید. وقتی شاگردی پیش یک استاد میآید هم از نظر زمان هزینه میکند و هم از نظر احساسی؛ بنابراین باید تمام وقت را گذاشت و به او چیزهایی یاد داد که خروجی آن خیلی خوب باشد و بعد وقتی در جایی خود را به عنوان شاگرد تو معرفی میکند صلاحیت داشته باشد.
وی ادامه داد: احتیاط برای این که شاگرد قبول کنیم واجب است و ترجیح میدهم هنگامی که خیلی کمکار و خسته شدم تمام تجربیاتم را در اختیار شاگردان بگذارم. البته اگر فردی را مانند خودم پیدا کنم که شباهت به گذشته من داشته باشد و عاشق این باشد که یاد بگیرد و پشتکاری که من مدنظرم است را داشته باشد در هر شرایط سعی میکنم که آموزشهای زیادی به او بدهم.
منبع: ایسنا
کد خبر 475791منبع: ایمنا
کلیدواژه: پرواز همای ناصرالدین شاه آلبوم موسیقی موسیقی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق موسیقی ایرانی موسیقی سنتی موزیک ویدئو شعر محاوره حسین پرنیا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۰۴۸۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/