دیدار معاون وزیر ارشاد با خالق سرود ملی ایران/انتشار قطعه «در یاد» نمادی از مهربانی+آهنگ
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۷۵۷۳
به گزارش خبرگزاری فارس، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیئت امنا موسسه هنرمندان پیشکسوت به همراه نیکنام حسینیپور ؛ مدیرعامل موسسه به خانه استاد حسن ریاحی رفتند.
سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای هنری و آثار هنری قشقایی در خانه استاد ریاحی با بیان خاطره ای از تحسین گردشگران آلمانی از فرش قشقایی گفت:
اکنون در حال بازگشت و توجه به هنر اصیلی مانند فرش هستیم، که در آن تذهیب را هم می بینیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنر تذهیب ایرانی همچون بافته های ایرانی برآمده از بداهه پردازی است. حال هر گوشه از ایران که در بداهه پردازی و سلطه هنری مهارت بیشتری داشتند؛ راحت تر در این زمینه کار می کردند.
تذهیب ایرانی نتیجه کار دست و ذهن همزمان است.
در بخشی از این دیدار حسن ریاحی به فراموشی مقامها در کشور اشاره کرد و گفت: در عصر فناوری قرار داریم و بیشتر فعالیت ها از طریق سیستم ها انجام می شود. هر سازی را می توان زد و ضبط کرد. پس شاهد کاهش نوازندگی هستیم. همانطور که مشاهده می کنیم ارکسترها در دنیا نیز کم شده است.
وی ادامه داد: اما این ماشینی شدن جذابیت را کم می کند. امروز هر نوع موسیقی با بهترین کیفیت در دسترس جوانان قرار دارد. در دوران جوانی ما تنها نیم ساعت موسیقی کلاسیک از رادیو پخش می شد. در حالی که این روزها شاهد کم رنگ شدن موسیقی کلاسیک و حتی موسیقی سنتی کشورمان هستیم.
ریاحی همچنین بیان کرد: آموزش در دانشگاه ها مشکل دارد. این مراکز اندیشیدن را یاد نمی دهند و تنها تئوری و قوانین آموزش داده می شود.
وی همچنین گفت: برای تربیت آهنگسازان توانمند نیاز به راه اندازی کانون داریم تا جوانان خلاق را دور هم جمع کند. البته باید بودجه ای به این کار اختصاص داد تا الگوهای موفق دنیا و موسیقی محلی خودمان را بررسی کنند.
حسن ریاحی آهنگساز و سازنده سرود ملی ایران در سال ۱۳۲۳ در خانوادهای اهل هنر متولد شد.
او از کودکی نزد پدر فراگیری پیانو را آغاز کرد و در سن ۱۲ سالگی وارد هنرستان موسیقی شد. آشنایی پدرش با حشمت سنجری، رهبر ارکستر سمفونیک سبب شد تا وی از آموزههای این چهره نامی موسیقی هم بهره گیرد. وی پس از مدتی کار اجرایی در دانشگاه شیراز جهت تکمیل تحصیلات به آمریکا عزیمت کرد و به سال ۱۳۵۹ موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تمپل و کمبز آمریکا شد.
وی در دوران کاری خود آهنگسازی برخی از ماندنیترین تصانیف و سرودها را انجام داد که از جمله آنها میتوان به قطعه معروف «آب زنید راه را»، «الله مولانا علی» و نیز ساخت سرود جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
ریاحی در سوابق شغلی خود مدیریت مرکز تحقیقات گروه موسیقی صدا و سیما، مدیریت گروه موسیقی دانشکده صدا و سیما و آزاد، مدیرکلی موسیقی صدا و سیما (سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱) و مدیر گروه موسیقی شبکه یک سیما و مدیر گروه موسیقی اداره فرهنگ و هنر شیراز در سالهای دهه شصت را در کارنامه کاری خود دارد.
وی همچنین عضویت شورای عالی موسیقی صدا وسیما، شورای عالی بیت رهبری، شورای عالی موسیقی ارشاد در دوره های مختلف و هیئت مدیره خانه موسیقی و نیز دبیری سه دوره جشنواره موسیقی فجر (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵) را هم در زمره تجارب کاریاش ثبت کرده است.
چهره ماندگار موسیقی در سال ۱۳۸۵ و استاد نمونه دانشگاه آزاد در سال ۸۷ هنرمند نمونه صدا و سیما در سال ۸۵، دریافت جایزه از رهبر معظم انقلاب به خاطر آهنگسازی سرود ملی در سال ۱۳۷۷ و دریافت جوایز و نشانهای مختلف از جمله افتخارات وی در دوره کاریاش به شمار میرود.
***************
از سوی موسسه فرهنگی-هنری شهنواز،
قطعه «دریاد» اثر فرناز دبیرزاده منتشر شد/ نمادی از مهربانی!
قطعه «دریاد» با آهنگسازی فرناز دبیرزاده و تنظیم امین جهانگیری توسط موسسه فرهنگی-هنری شهنواز منتشر شد.
قطعه بیکلام «دریاد» در فضای موسیقی ایرانی توسط فرناز دبیرزاده ساخته و در قالب دو نوازی سنتور و سازهای کوبهای توسط امین جهانگیری تنظیم شده است.
مهرناز دبیرزاده (تنبک)، حمید اکبری (سازهای کوبهای)، فرناز دبیرزاده و امین جهانگیری (سنتور) بهعنوان نوازنده در این قطعه هنرنمایی کردهاند و قطعه «دریاد» حاصل تلاش این گروه از آبان ۱۳۹۹ است که نوروز امسال به صورت موزیک ویدیو در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
این قطعه با اینکه در موسیقی کلاسیک ایرانی ساخته شده اما نگاهی آزاد در زمینه تنظیم داشته و رنگ و بوی موسیقی جنوبی را گرفته است.
طبق گفته عوامل کار قطعه «دریاد» میخواهد یادآور شود که آنقدر مهربان باشیم که جز نیکی در یادها نماد و به نوعی میتوان این اثر را نمادی از "مهربانی" خواند.
همچنین پیش از این موزیک ویدیو «دریاد» به تهیهکنندگی آرش گلستانی و کارگردانی علیرضا راد در نوروز ۱۴۰۰ منتشر شد که با بازخورد بسیار خوبی از سوی مخاطبان موسیقی ایرانی مواجه شد و توانست توجه کاربران شبکههای اجتماعی را به خود جلب کند.
گفتنی است، قطعه «دریاد» با آهنگسازی فرناز دبیرزاده و تنظیم امین جهانگیری توسط موسسه فرهنگی -هنری شهنواز از طریق تمامی پلتفرمهای موسیقی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و علاقهمندان میتوانند در ادامه این اثر را با اجازه صاحب اثر دانلود کنند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: وزیر ارشاد موسیقی معاون وزیر ارشاد سید مجتبی حسینی امین جهانگیری گروه موسیقی صدا و سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیمه فعالان سرود پیگیری میشود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت وارد استان فارس شد و با جمعی از فعالان موسیقی استان فارس دیدار کرد.
در این دیدار که در تالار گفتوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس انجام شد، در ابتدا مدیر انجمن موسیقی استان فارس، رهبر ارکستر فیلارمونیک فارس، برخی از اساتید، نوازندگان و اهالی هنر و موسیقی به بیان نکات و دیدگاه های خود درباره وضعیت موسیقی از جنبههای گوناگون پرداختند. این در حالی است که بعد از صحبت هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی و همراهانش به پاسخ و بررسی مسایل پرداختند.
کم و کاستی ها را می پذیریم
امیرحسین سمیعی اظهار کرد: هدف از سفر به استانهای مختلف بررسی مشکلات و پیگیری معضلات مربوط به جامعه موسیقی است؛ همچنین بررسی و به رای گذاشتن ظرفیتهای عظیمی که در استانهای مختلف وجود دارد و پرداختن بی چون و چرا به همه مناطق از دیگر اهداف دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شمار میرود. البته که نگاه ما در جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۲ توجه به عدالت فرهنگی بود؛ لذا تلاش کردیم تا این عدالت فرهنگی را با توجه به بضاعت نخستین سالی که این جشنواره برگزار شد ایجاد کنیم. البته کم و کاستیهایی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که قدم اصلی برای رفع این کاستیها، خارج شدن از تهران و سفر به استانهای مختلف کشور برای ارزیابی وضعیت موسیقی است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرفیتهای خوب و ارزشمند استان فارس پیرامون حوزه موسیقی گفت: من معتقدم که در حوزه موسیقی شیراز اتفاق فوقالعادهای در حال رخ دادن است و اگر نسبت به این اتفاقات بیتوجه باشیم از نگاه اصلی وزارت که عدالت فرهنگی است دور خواهیم شد. البته رصد استعدادها و موسیقیهایی که در جهت تقویت فرهنگ و ریشههای ما عمل میکند، ضرورت دارد. ضمن اینکه من بر این باورم بسیاری از مشکلات در عرصه موسیقی مساله اعتبارات و نقدینگی نیست؛ ۹۰ درصد از مشکلات افراد فعال در این عرصه مبنای مالی و حمایتی ندارد بلکه مبنای معنوی دارد.
نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقاتی که در شیراز و استان فارس میافتد میتواند الگویی برای سایر استانها باشد. ممکن است در برخی استانها موسیقی نواحی جلوتر باشد، در برخی استانها موسیقی جهانی به صورت علمیتری دنبال شود و در بعضی دیگر نیز موسیقی ایرانی پیشتاز باشد اما در استان فارس هم در موسیقی ایرانی هم در آواز جمعی، هم در موسیقی جدی و ارکستری اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ حتی میتوان گفت این حرکات خودجوش و باکیفیت را در پایتخت هم نداریم؛ در شیراز یک جوشش اساسی در حال جریان است.
وی عنوان کرد: ارکسترها در بعضی استانها به دشواری شکل میگیرد اما در استان فارس این ارکسترها به صورت حرفهای شکل گرفته و در حال فعالیت هستند، حتی نگاه به آواز کلاسیک در شیراز تخصصیتر از تمام استانهاست. من معتقدم نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد. مبنای این سفر این است که ما این سیستم فرآیند بروکراتیک را کنار بگذاریم و باور کنیم که میتوانیم مشکلات را با گفتوگو حل کنیم. ضمن اینکه بایستی شرایطی فراهم شود تا گروههای موسیقی جدی برای اجرای صحنهای مجبور نباشند در لاین نوبت قرار بگیرند چراکه این نوع موسیقی است که به فرهنگ ما ضریب میدهد.
برای موسیقی فارس باید کار ویژه انجام داد
وی با بیان اینکه موسیقی جدی در فارس به مرزی رسیده که باید دیده شود، گفت: بررسی وضعیت موسیقی در فارس و تناسبسنجی این برآیند نشان از موفقیت فوقالعاده فارس در حوزه موسیقی میدهد، لذا برای فارس باید کار ویژه انجام داد. بایستی فعالان در این عرصه دغدغههای خود را بی واسطه بیان کنند، ما هم در مرکز موسیقی تمام تلاشمان را به کار میگیریم تا این سد شکسته شود و ارتباطات با مرکز موسیقی به یک مکاتبه اداری محدود نشود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شده تا این سدها شکسته شود؛ سفر به استانهای مختلف با این هدف انجام میشود تا ما بتوانیم بدون واسطه با افراد فعال در این عرصه رو در رو شویم و تدابیر کافی برای اجرایی شدن سیاستها و حل مشکلات در این بخش اتخاذ شود.
دفتر موسیقی، بیمه اهالی سرود را پیگیری می کند
حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: هدف دفتر سرود در ۲ سال گذشته ارتقای سطح کیفی گروههای سرود، ساماندهی گروهها و پیدا کردن استعداهایی بوده که در این زمینه وجود دارند و دیده نمیشوند، برای تحقق این امر راهکارها و برنامههایی ارایه شده و بدون شک امسال نیز گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد. در حال حاضر آموزش مربیان گروه سرود به صورت جدی پیگیری میشود و این اقدام در مراحل بعدی به صورت پیشرفتهتر در هر استان دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیمه اهالی سرود توسط صندوق هنرمندان به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: معمولا گروههای سرود در هیچ رستهای از هنر جای داده نمیشوند، لذا پیگیریهایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود انجام خواهد شد.
جلیلی درباره کمکهای مالی به گروههای سرود گفت: ۱۰ هزار گروه سرود در کشور داریم؛ گروههایی از کوچک تا بزرگ که قابلیت بالایی در این عرصه دارند. ما معتقد هستیم گروههای بزرگ باید آنقدر توانمند شوند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ به اعتقاد ما گروهی که به اجرای میدانی نرسد گروهی است که در اجرا موفق نبوده است. ما براین باوریم بحث هنری جداست و بحث سلیقه مردم هم که باید در ساخت کارها لحاظ شود، به صورت جداگانه مورد توجه است.
وی ادامه داد: باید به همه گروهها رسیدگی شود و اگر بخواهیم بحث مالی را برای همه آنها پیش ببریم حقوق بسیاری از گروهها ضایع میشود، در بحث آموزش هم بحث رسانه به صورت جدی تعریف شده و بر این باور هستیم که اگر مربی، رسانه را بشناسد میتواند اثر تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.
پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی
محمدعلی مرآتی دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: از سال گذشته پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی ایران آغاز شد؛ ملاک برای شرکت در این جشنواره به احترام بزرگان موسیقی بر اساس یک فراخوان تعریف شد.
محمدعلی مرآتی ادامه داد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی سطح هنری است که نخبگان و بزرگان گروههای شرکت کننده را انتخاب میکنند و ما تلاش میکنیم شرایط را برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره ایجاد کنیم، متأسفانه هنوز این ظرفیت را نداریم که از همه گروهها برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ظرفیت استان فارس از منظر موسیقی در تنوع فرهنگ شنیداری موسیقی اقوام بر همگان روشن است؛ در این استان اقوام مختلفی در کنار هم موسیقی فراقومیتی ایجاد کردند.
دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پایان گفت: امسال به زودی از ادارهکلها خواسته میشود که ظرفیت موسیقی را اعلام کنند؛ بدون شک ساز و کار امسال دقیقتر خواهد بود. خود منطقهها افراد را معرفی میکنند و ظرفیتبندیها مشخص میشود تا بتوانیم از این طریق عدالت موسیقی نواحی را ایجاد کنیم.
کد خبر 6091776 علیرضا سعیدی