فراز و فرودهای زندگی همایون شجریان
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۷۳۲۲
۳۱ اردیبهشتماه، همایون شجریان ۴۶ ساله میشود. استعداد، ذوق و حنجره توانمند او، از جمله دلایلی است که میتوان وی را در ردیف خوانندهها و آوازخوانهای درجه یک کشور قرار داد. همایون در یک خانواده هنرمند متولد شد، خانه برایش مصداق یک دانشکده خصوصی موسیقی تمامعیار بود.
به گزارش ایمنا، روزنامه خراسان نوشت: همایون شجریان از کودکی ریتمشناسی را زیر نظر ناصر فرهنگفر نوازنده برجسته تنبک آموزش دید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همصدا با کاروان موسیقی، همراهی در کنسرتهای آمریکا، اروپا و ایران، تنبک نوازی، همآوایی با پدر روی صحنه کنسرت و اجرای مستقل؛ این نقشهراهی ۳۰ ساله است که همایون شجریان برای رسیدن به نقطه فعلی طی کرده است. همایون در جوانی شانس همراهی با نوازندههای بزرگی مانند استاد حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و سهتار و کیهان کلهر، نوازنده کمانچه را نیز داشت و به همین دلیل، روحیه او بیش از پیش با ساز و آواز ایرانی عجین شد. موسیقیای که همایون در یکی از مصاحبههایش درباره آن گفتهاست: «برایم مثل آب خوردن است، یعنی اینقدر از بچگی با آن بزرگ شدم که میدانم در این موسیقی چی، کجاست». او در این دوران، آهنگسازی نیز کرد.
یکی از تجربههای شنیدنی همایون در این زمینه، آهنگسازی تصنیف «دل ستان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» علیرضا افتخاری در آلبوم قصه شمع است. وصل و جدایی در دهه ۸۰ راه برای همایون شجریان در موسیقی با آواز ایرانی شروع شد. اولین آلبوم این خواننده، «نسیم وصل»، ۱۸ سال پیش با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان انتشار یافت.
ناشکیبا را با آهنگسازی معلم دوره نوجوانی خود، اردشیر کامکار، راهی بازار کرد و در گامهای بعدی، با آهنگسازی علی قمصری، آلبومهای «شوق دوست» و «نقش خیال» را راهی بازار موسیقی کرد. «با ستارهها» را با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان ساخت و بعد از آن نیز، آلبومهای «خورشید آرزو» و «قیژک کولی» را با همراهی گروه «دستان» خواند. همایون فعالیت خود را در دهه ۸۰، با آلبوم «شب جدایی» به پایان رساند.
این خواننده در دهه ۹۰، با آوازخوانی در آلبوم «شوقنامه» (بازیابی تصانیف عبدالقادر مراغهای)، توانمندی حنجره و تسلط بر آواز ایرانی را به بهترین شکل ممکن نشان داد؛ اما مسیر خود را در سال ۹۰، با فرم جدیدی در خوانندگی ادامه داد که با مسیر طیکرده او در دهه ۸۰ تفاوت دارد. چشم امید به صدای آواز ایرانی کنسرتهای مستقل همایون شجریان از میانه دهه ۸۰، تقریباً همزمان با انتشار آلبومهایش در این دهه آغاز شد. همکاری او با سهراب پورناظری، در دهه ۹۰، فصل جدیدی را در کارنامه کاری و هنریاش رقم زد.
همایون مشغول امتحان فرمهای جدیدی در موسیقی شد؛ چراکه معتقد بود اگر روی موسیقی سنتی اصرار کند، شاید این موسیقی، به تعبیر او، «گم شود» و نسل جدید با آن ارتباط برقرار نکنند و از آن به عنوان موسیقی روی طاقچه یاد شود. هرچند فرمهای جدید همایون، بهویژه در آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگسازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد، اما نمیتواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند. چراکه آنها معتقدند همایون یکی از کسانی است که به خوبی میتواند آواز ایرانی، یکی از بزرگترین میراثهای هنر این سرزمین را به نسلهای بعدی ارائه دهد و از آن مراقبت کند.
آنچه به نظر میرسد، این است که همایون شجریان، در ۴۶ سالگی، بعد از چند دهه تجربه موسیقایی و اخذ گواهینامه درجه یک هنری در رشته آواز، دیگر نیازی به امتحان فرمهای جدید ندارد و باید در پی تثبیت سبک و جایگاه خود به عنوان یک خواننده تراز اول باشد.
کد خبر 494877منبع: ایمنا
کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی موسیقیدان ایرانی هنرمندان موسیقی موسیقی ایرانی موسیقیدان شجریان همایون شجریان آثار همایون شجریان آهنگ همایون شجریان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق همایون شجریان آهنگ سازی آواز ایرانی دهه ۸۰
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است
ایسنا/بوشهر مدیرکل دفترموسیقی وزارت ارشاد گفت: بوشهر قلب تپنده موسیقی زندگی و حرکت است که می شود سالهای سال در مورد به آن صحبت کرد و راجع به مشکلات آن به صورت اضطراری تر نشست و صحبت کرد و دغدغه ها را شنید و گلایه ها را گوش داد.
امیر حسین سمیعی شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در نشست هم اندیشی با هنرمندان موسیقی استان بوشهر گفت: کنسرت های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند و همه بر اساس قانون اجرا می شوند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاشمان این است که پهنای موارد بوروکراتیک کنار گذاشته شود و بی واسطه با شما صحبت کنیم، ما وافقیم اگر مشکلاتی وجود دارد آمده ایم برای این که بشنویم و تمام تلاشمان را به کار ببریم تا مشکلات کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: موسیقی در بوشهر زنده است، همین پویایی و دغدغه مندی که مطرح شد نشان از زنده بودن این شهر در حوزه موسیقی دارد، لذا معتقدم در بوشهر موسیقی برای تمام ابعاد زندگی از جمله کار، سوگ، شادی، حرکت و امید در جامعه در نوع خودش گزینه دارد.
سمیعی یادآور شد: ما تلاش می کنیم که به تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند نگاه تکریم و محبت داشته باشیم. تا جایی که قدرت داشته باشیم تلاش خواهیم کرد تا فاصله ما با هنرمندان کمتر شود و درصدد رفع مشکلات و دغدغه شما هستیم و باید همت کنیم تنش ها را کاهش داده و ظرفیت های کاری را شناسایی و افزایش دهیم.
وی در خصوص مشکلات سامانه ای مجوزهای موسیقی گفت: ما نمی توانیم همه را با یک چارچوب مقایسه و بررسی نماییم و مشکلات ساختاری و فرایندی دارد که اینگونه مشکلات با همین نشست ها رفع خواهد شد.
وی در مورد سالن های موسیقی و سخت افزار تصریح کرد: باید تلاش کنیم با افزایش امکانات لازم و اساسی زمینه تسهیل اجرای کنسرت توسط شرکت های مجری را در شهرستان ها فراهم کنیم.
سمیعی اضافه کرد: باور داریم موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می کند و همه تلاشمان این است که فضا را پویاتر کنیم.
وی در خصوص اینکه گروههای موسیقی در برخی فصول کم کار یا تعطیل می شوند، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کرد و ایجاد رویدادهای اجرایی به تناسب آن ایام می تواند تاثیرگذار باشد و اگر در این مسیر موفق نبودیم باید از طریق صندوق هنر دنبال تدبیر و چارهاندیشی و راهکار باشیم.
در این نشست هنرمندان با بیان مشکلات، دیدگاهها و نظرات خود خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان بوشهر شدند.
انتهای پیام