Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال‌ها پیش صبح جمعه با چرخاندن پیچ رادیو معنا می‌گرفت. حال با گذشت زمان شاید نقش رادیو در برخی خانه‌ها کمرنگ‌تر از قبل شده باشد، اما رادیو با شبکه‌های مختلف خود هنوز پای ثابت بسیاری از خانه‌ها، محل‎های کار و خودروهاست. رادیو آوا یکی از شبکه‌های رادیویی است و همان‌طور که از نامش پیداست به پخش موسیقی‌های کلاسیک، محلی، پاپ و بی‌کلام از رادیو می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق برخی آمار، هم‎اکنون رادیو آوا پرمخاطب‌ترین شبکه رادیویی است؛ شبکه‌ای که توانسته است با درنظرگرفتن سلایق مختلف جامعه در عرصه موسیقی، موفقیت نسبتاً بالایی کسب کند؛ کنداکتور مناسب این برنامه برای پوشش‎دادن عرصه‌های مختلف موسیقی، از پاپ و سنتی گرفته تا موسیقی نواحی و ملل و حتی ورود به عرصه پخش مداحی و...، متناسب با ایام عزاداری، قابل تقدیر و احترام است.

با این حال، طی چندسال اخیر، روند فعالیت رادیو آوا به نحوی بوده که حجم انتقاد از روش فعالیت آن را افزایش داده‌است. سعی کردیم که درباره این انتقادها، با مسئولان این شبکه رادیویی گفت‌وگو کنیم، اما تلاش‌های ما از حد روابط عمومی فراتر نرفت. به همین دلیل، ناچاریم آن‌چه را که به عنوان نقد مطرح است، درباره این شبکه پرطرفدار رادیویی، مطرح کنیم و امیدوار باشیم که مسئولان امر، آن‎ها را بشنوند و در جهت رفع انتقادات، گام‌های مثبتی بردارند.

امان از دست تبلیغات!
فرض کنید در حال شنیدن موسیقی دلخواهتان در رادیو آوا هستید که ناگهان پیام‌های بازرگانی پخش می‌شوند! حسی شبیه تبعید از سرزمین موسیقی به سرزمین تجارت به انسان دست می‌دهد؛ دو سرزمینی که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند! این چرخه‌ای‌ است که هر ۳۰ دقیقه یک‎بار، در رادیو آوا تکرار می‌شود و بعد از پخش چند آهنگ، در سبک‌های مختلف، نوبت به پخش پیام‌های بازرگانی می‌رسد. پخش تبلیغات، آن هم به صورت دوره‌های مشخص نیم‌ساعته در این شبکه رادیویی، برای مخاطبی که دنبال‌کننده جدی این رادیو محسوب می‌شود، کلافه‌کننده و خارج از حوصله است و برای مخاطبی که گذرا یا گه‌گاه به سراغ این شبکه رادیویی می‌رود، حس «زدگی» به همراه خواهد داشت و غیرقابل‎توجیه است. این درحالی است که تا چندسال قبل، پخش تبلیغ در رادیو آوا بسیار محدود بود و گاهی، اصلاً به چشم نمی‌آمد.

پاپ: ۲۰ – سنتی: ۱
جدول پخش رادیو آوا به شش بخش ۲۴۰ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود. این برنامه‌ها در قالب بخش‌های سحرگاهی، صبحگاهی، نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و شباهنگی روی آنتن می‌رود. هرچند وجود شبکه‌ای که به ارائه و پخش موسیقی‌های مختلف بپردازد، امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ اما سازوکار و چگونگی پخش آهنگ‌های مختلف از این شبکه رادیویی، قابل‎تامل است. در واقع نسبت حدودی پخش موسیقی پاپ به موسیقی و آواز ایرانی در برنامه‌های این شبکه، ۲۰ به یک و گاهی خیلی بیشتر است. اگر به‎طور مستمر پیگیر رادیو آوا باشید، متوجه خواهید شد که به‌رغم تنوع آهنگ‌های پاپ در برنامه‌های مختلف، جای موسیقی اصیل ایرانی در این شبکه خالی‌ است و رادیو آوا هم تحت‎تاثیر جو حاکم بر جامعه موسیقی، بیشتر دنبال‌کننده موسیقی پاپ است ؛ به این معنا که شما کمتر در این شبکه پر مخاطب رادیویی، آثاری از بزرگان موسیقی ایرانی مانند شهرام ناظری، حسام‌الدین سراج، علیرضا افتخاری، علیرضا قربانی و ... می‌شنوید.

 حتی گاهی غیبت آهنگ‌های پاپ استاندارد هم، به چشم می‌آید و جدول پخش بر موج آهنگ‌های پاپ روز سوار است. این روند برای شبکه‌ای که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد سلیقه شنیداری مخاطب داشته باشد، عجیب و غیرقابل توجیه است. از سوی دیگر، معمولاً در همین مجموعه آهنگ‌ها نیز، شاهد کم‌توجهی به آثار خواننده‌های مطرح و شناخته‎شده هستیم؛ به این صورت که آهنگ‌های مربوط به این دسته از خواننده‌ها، از چند قطعه محدود تشکیل می‌شود که به تناوب آن را در بخش‌های مختلف تکرار می‌کنند؛ به دیگر سخن، انگار آثار مشهور این هنرمندان، تنها منحصر به همین چند قطعه است و کار جدید یا اثر تازه‌ای در عرصه موسیقی ندارند. البته ممکن است این رویه، به دلیل موضوع حق پخش و مسائل مالی مربوط به آن باشد که به هر حال، رادیو آوا نیز، مانند دیگر بخش‌های کشور، از مشکلات مربوط به آن مستثنا نیست. اگر این مسئله را به عنوان دلیل اصلی پخش قطعه‌های محدود برای بزرگان موسیقی یا حتی بخش موسیقی ملل بدانیم، آن وقت می‌توانیم حدس بزنیم که چرا بازار پخش آثار خواننده‌های کمترشناخته‎شده پاپ، در رادیو آوا گرم است. البته حمایت از خواننده‌های جوان، ولو با احتمال دریافت وجهی از آن‌ها برای حق پخش، رویکرد بدی نیست، اما باید حواسمان باشد که در بازار مکاره موسیقی پاپ و کم‌توجهی جدی به موسیقی اصیل ایرانی، اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند ذائقه موسیقایی مردم را تغییر دهد و باعث نازل شدن درک جامعه از موسیقی شود.

شناسنامه یادتان نرود!
ترتیب پخش آهنگ‌ها در رادیو آوا متوالی و یکی پس از دیگری است؛ مجری هنگام پخش آهنگ، تنها به معرفی خواننده اکتفا می‌کند. همان‌طور که پیداست پشت هر آهنگ، عوامل سازنده بسیاری حضور دارند که مهم‌ترین آن‌ها خواننده، آهنگ‌ساز و شاعر اثر است. شاید ارائه و معرفی همه عوامل سازنده، هنگام پخش آهنگ، حوصله‌سربر باشد، اما ارائه نام آهنگ و شناسنامه اثر، یعنی نام خواننده، آهنگ‌ساز و شاعر یا ترانه‌سرای آن، یکی از ضروریاتی است که می‌تواند در برنامه‌های رادیو آوا موردتوجه قرار گیرد. علاوه بر این، معرفی عوامل سازنده اثر، به‎نوعی باعث افزایش اطلاعات موسیقایی مخاطب این برنامه و رعایت قانون کپی‎رایت هم می‌شود. ضمن این‎که اگر مخاطبی به آهنگ یا خواننده‌ای علاقه‌مند شد، با وجود معرفی کامل آن در برنامه، به‎راحتی می‌تواند آن خواننده و سبکش را خارج از رادیو آوا دنبال کند. در واقع، رعایت بایدهای حداقلی برای شبکه رادیویی که به‎نوعی مرجع موسیقایی رادیو به حساب می‌آید، از ضروریات است.

۵۸۵۸

کد خبر 1523064

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی موسیقی پاپ شبکه رادیویی رادیو آوا موسیقی پاپ خواننده ها پخش موسیقی برنامه ها پخش آهنگ آهنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از چهره‌های مشهور که در ایام اغتشاشات دچار اشتباه محاسباتی شده و اقدام به مهاجرت سیاسی کردند، حالا به نقطه‌ای رسیده اند که راهی جز ابراز پشیمانی ندارند.

اشکان خطیبی که در ایام اغتشاشات ۱۴۰۱ به اروپا رفته بود، حالا در مصاحبه‌ای گفته است: «دیگر توانایی کار کردن ندارد.» او گفته است: «خودم به همه چیز پشت پا زدم... از چیزی نمی‌خواهم دفاع کنم... نمی‌خواهم بگویم اشتباه کردیم، چون همه مربوط به پروسه اجتماعی است و همه ارکان اجتماع را درگیر می‌کنم و من هم بخشی از این اجتماع بودم... در ایران مدیر پردیس سیاسی چارسوق بودم! دو سال پشت سر هم رئیس کاخ بودم. اینها را نمی‌توانم انکار کنم... اگر اشتباه کردیم همگی با هم اشتباه کردیم!... زندگی در اروپا کار راحتی نیست؛ به دلیل بیماری C- PTSD تحت درمانم!... از کیفیت کارهایی که در خارج از ایران کردم راضی نیستم... حدود شش سال است روی صحنه نرفته‌ام... سخت است، واقعاً سخت است. بهای سنگینی دادم و به قیمت از دست دادن خیلی از چیزها، از جمله خانواده‌ام تمام شد.»

ماجرای بازیگرانی که مهاجرت کردند | وضعیت رفتگان اغتشاشات ؛ از تاکسی اینترنتی تا بازی تنها در حد چند دقیقه رقص!

این گفته‌ها با واکنش‌های بسیاری از سوی کاربران همراه بود که در ادامه بخش‌هایی از آن را مرور کرده‌ایم.

سعید ساداتی گفت: چند ماه قبل مورد اهانت اشکان خطیبی قرار گرفتم، اما وقتی امروز ابراز ندامت و پشیمانی او را دیدم از صمیم قلب از خدا خواستم‌ای کاش شرایطی فراهم شود تا خطیبی‌هایی که پشیمانند با اخذ تعهد به وطن‌شان بازگردند. دیدن حال و روز خراب ایرانی‌ها در غربت حال آدمو خراب می‌کنه.

احمد روستایی گفت: شنیدن حرف‌های اشکان خطیبی کار راحتی نیست. آدم دوست ندارد هموطنش را در این شرایط ببیند. به‌خصوص اگر هنرمند باشد و با فیلم‌هایش خاطره داشته باشی. اینها فریب رؤیافروشی رسانه‌ها و اطرافیانی را خوردند که تصورات ذهنی‌شان را به اشتباه شکل دادند. اینها را باید تلفات جنگ رسانه‌ای دشمن به حساب آورد.

پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم

مهدی غنچه گفت: بیماری که اشکان خطیبی از آن حرف می‌زند اختلال استرس است که پس از یک اتفاق وحشتناک ایجاد می‌شود! کاش به وطن پشت پا نمی‌زد.

محمد همدانیان گفت: باید به اشکان خطیبی گفت تو تنها نیستی خیلی‌ها که رفتن به فکر بازگشت هستند، اما روی بازگشت ندارند.

علی فرحزادی گفت: اکثر اینایی که برای لگد زدن به نظام و خوش خدمتی به امریکا مهاجرت کردن اوضاعی شبیه به اشکان خطیبی دارن. این حرفایی که الان از این آدم می‌شنویم شامل حال خیلی‌هاشون میشه! همه چیز داشتن و حالا مال‌باخته پشیمان! عاقبت رؤیافروشی همینه.

کاربری با نام «تاج» نوشته است: خیانت به وطن کاری میکنه از نقش اول سریال، رستوران لاکچری در فشم، مدیریت شرکت، مدیر پردیس سینمایی چارسو، رئیس کاخ جشنواره بین‌الملل، خوانندگی، آموزشگاه بازیگری به بیماری و تصمیم به خودکشی برسی! و باعث سقوط چندین جوان و نوجوان هم بشی.

هانی برقعی (با تلخیص) گفت: بله آقای خطیبی! وقتی اونقدر مردم ایران رو فقط از پشت شیشه‌های ماشین‌های لوکس دیدین، وقتی کل مردم ایران رو به یکسری که دورتون رو گرفتن تعمیم دادین، وقتی رسانه با فضای مجازی بهتون القا کرد که کار رژیم تمومه و شما این رو باور کردید خب معلومه الان پشیمونی و معلومه که حسرت زندگی گذشته خودت رو می‌خوری... احسان کرمی‌ها و برزو ارجمندها و اشکان خطیبی‌ها همه دچار یک اشتباه محاسباتی شدن، اون‌ها مردم واقعی ایران رو از شبکه‌های اجتماعی قضاوت کردند.

کاربری با نام «آدم» نوشته است: براندازه نوشته: ۹۰ درصد اونایی که مهاجرت کردن خیلی خوشحال و راضی‌اند. بعد از ارژنگ امیرفضلی حالا اشکان خطیبی هم به جرگه اون ۹۰ درصد پیوست.

کد خبر 847872 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها اغتشاش خبر ویژه بازیگران سینما و تلویزیون ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • کارگردان مشهور ایرانی: تلویزیون نمی‌بینم!
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران | وقتی او در مورد پایان رابطه عاطفی خود حرف می‌زند...
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم